Jak zadbać o swoje serce przez żołądek?

Nie od dziś wiadomo, że bardzo duży wpływ na nasze serca ma odpowiednia dieta. Spożywanie określonych pokarmów w znacznej mierze może zmniejszyć lub opóźnić ryzyko wystąpienia poważnych chorób naczyniowo-sercowych.

Dieta dobra dla serca

Choroby serca są w dużej mierze są zależne od niewłaściwej diety. Dlatego właśnie tak ważne jest odpowiednie odżywianie, które w znacznym stopniu może uchronić nas przed wystąpieniem poważnych chorób naczyniowo-sercowych. Najdoskonalszą dietą dla zdrowego serca jest dieta śródziemnomorska. Jak zostało udowodnione, osoby zamieszkujące kraje śródziemnomorskie, w których dieta śródziemnomorska jest podstawą, znacznie rzadziej chorują m.in. na choroby układu krążenia.

Dietę śródziemnomorską z łatwością można stosować także w polskich warunkach, bez względu na porę roku. Podstawą diety śródziemnomorskiej są produkty zbożowe m.in. pełnoziarniste pieczywo i makarony, jak również brązowy i biały ryż. Drugim ważnym składnikiem tej diety są warzywa i owoce. Tutaj na uwagę zasługują pomidory (niemal pod każdą postacią), papryka oraz warzywa strączkowe m.in. groch, soja i fasola.

W diecie śródziemnomorskiej królują także orzechy, nasiona oraz kiełki. Czerwone mięso, drób i jaja najczęściej są zastępowane rybami oraz owocami morza krewetkami, małżami, czy ośmiorniczkami. Dieta dobra dla serca powinna być w szczególności bogata w witaminy E i C, beta-karoten, flawonoidy, jak również błonnik pokarmowy. Dieta śródziemnomorska to sposób życia i bardzo często radykalne zmiany. Czasami zdecydowanie bardziej korzystnym rozwiązaniem jest wprowadzanie tych zmian małymi krokami. Warto także podkreślić, że dieta śródziemnomorska to nie wszystko i nie jedyne rozwiązanie dobre dla naszego serca. Warto jednak pomyśleć o wprowadzeniu do diety produktów, który mają bardzo dobry wpływ na serce. Pośród nich należy wymienić czerwone, wytrawne wino (oczywiście w umiarze – jedna lampka do posiłku), tofu (serek produkowany na bazie mleka sojowego), oliwę z oliwek, fasolę, w szczególnością czarną, kawę kofeinową (w umiarze, do 500 mg kofeiny na dobę), łososia, orzechy, buraki liściowe oraz wiśnie.

Racjonalne żywienie w chorobach układu krążenia

Jeśli cierpisz na choroby układu krążenia koniecznie powinieneś zrezygnować z pszennych bułeczek, zastępując je pieczywem pełnoziarnistym. Staraj się spożywać pół kilograma owoców i warzyw dziennie, nie zapominając o ich różnorodności. Zmniejsz ilość przyjmowanych tłuszczów, jednak nigdy nie rezygnuj z nich zupełnie. Tłuszcze zwierzęce zastąp tymi roślinnymi i pamiętaj, że jednym z najdoskonalszych źródeł tłuszczów są tłuste ryby takie jak łosoś. Staraj się eliminować z jadłospisu sól.

Tego unikaj!

Jeśli cierpisz na choroby układu krążenia, prowadzisz niewłaściwy tryb życia, czy często się stresujesz, z pewnością powinieneś odciążyć swoje serce odpowiednią dietą. W takim przypadku powinieneś zrezygnować z kilku produktów, które mają bardzo negatywny wpływ na serce. Zaliczyć do nich trzeba przede wszystkim czerwone mięso spożywane w dużych ilościach.

Zastąp je rybami lub sporadycznie drobiem. Bardzo negatywny wpływ na serce mają także tłuszcze zwierzęce pod różnymi postaciami. Powinieneś je zastąpić w dużej mierze tłuszczami roślinnymi. Kolejny wróg twojego serca to cukier. Jako, że możemy odnaleźć go niemal w każdym produkcie, powinniśmy zrezygnować z cukrów złożonych i przetworzonych, zawartych m.in. w batonikach, ciasteczkach czy cukierkach. Wart zdać sobie sprawę z tego, że nawet wprowadzenie niewielkich zmian w odżywianiu, w znacznym stopniu może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, czy zawału serca.